Període I

Pràctiques d’observació i guiades

Objectiu General

L’estudiant haurà de:

  • Observar i conèixer els elements fonamentals de l’organització del centre docent, els projectes del centre que li donen identitat i les tasques fonamentals que desenvolupa el professorat.
  • Identificar els trets bàsics del model de pràctica educativa del centre, dels serveis que li donen suport (Centre de Recursos, Equip d’Assessorament Educatiu,…) i dels serveis d’entorn.
  • Abastar el context social i educatiu en el qual es troba el centre.
  • Conèixer i participar del funcionament quotidià del centre i de les actuacions que corresponen als docents.
  •  Col·laborar amb el professor o la professora del centre de l’àrea de la seva especialitat, preferentment amb qui exerceixi de tutor o de tutora, portant a terme actuacions puntuals sota la tutela d’aquest (explicacions, treball individual amb alguns alumnes, correcció d’exercicis, reunions de coordinació docent, atenció a famílies, tutories individuals amb els alumnes, tutories de grup, etc.).

Temporització

Del 4 de febrer al 28 de febrer de 2013

4 setmanes complertes al centre educatiu. 100 hores en horari complet (5 hores per dia, aproximadament).

Activitats a desenvolupar per l’alumnat

  • Durant la primera setmana: l’alumne ha de lliurar per correu al/la tutor/a de la UVic les següents informacions:
    • Horari de les pràctiques al centre, signat per l’alumne i el tutor.
    • Cronograma del període
  • Durant tot el període: l’alumnat, atenent als objectius generals exposats prèviament, haurà de desenvolupar les següents tasques (la concreció definitiva d’alguna de les tasques caldrà que es consensuï amb el/la tutor/a del centre educatiu).

a) Conèixer, amb l’ajuda del tutor, els diferents espais del centre i la seva funcionalitat educativa.

b) Conèixer i analitzar el projecte educatiu del centre i els documents de gestió i organització que informin sobre l’organització de la pràctica educativa del centre (es recomana entrevista amb el/la director/a).

c) Assistir i observar el desenvolupament d’activitats educatives en diferents espais i entorns del professorat de la seva especialitat, per tal de permetre-li la identificació dels trets educatius fonamentals de la pràctica educativa del professorat de l’especialitat en el centre.

d) Assistir i observar  algunes activitats educatives pròpies de la tutoria (sessions de tutoria de grup, tutoria individual,…) que permetin identificar els trets educatius fonamentals de la pràctica educativa dels tutors en el centre.

e) Assistir a algunes reunions dels òrgans de gestió i participació del centre en els que participi el seu tutor del centre (equip docent, departament, reunions del tutors, claustre, …) o altres que es consideri convenient pel tutor o la coordinació de pràctiques del centre.

f) Mantenir alguns contactes amb el serveis de suport a l’activitat educativa del centre i de l’entorn del centre que ajudin a comprendre les necessitats educatives del conjunt de l’alumnat del centre i la diversitat de necessitats educatives específiques individuals i la resposta des del centre.

g) Conèixer la implantació i els usos de les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) al centre, a l’àrea de l’educació física, i les possibilitats de l’alumnat d’utilitzar aquestes tecnologies.

h) Recollir i sistematitzar informacions i materials de les activitats abans esmentades i elaborar una reflexió crítica relacionada amb l’aprenentatge propi durant el procés de pràctiques.

Eliminar, està repetit (és el mateix que l’objectiu o).

i) Intervenir en activitats educatives a l’aula o a altres espais educatius propis de l’àrea, que es recullen en l’objectiu general, i que hauran de ser acordades i supervisades per i amb el tutor de pràctiques del centre.

j) Planificar activitats puntuals o alguna sessió de classe –amb la supervisió i orientació del professor tutor de pràctiques- a partir de la selecció de les competències, dels continguts, de l’organització didàctica, dels materials i activitats d’ensenyament, i de l’avaluació. Si s’escau, es recomana que s’estudiï la possibilitat d’emprar les TAC en algunes d’aquestes actuacions.

k) Observar, recollir i analitzar seqüències d’activitat didàctiques i educatives realitzades o altres espais educatius propis de l’àrea  representatives de les diferents fases d’una unitat didàctica.

l) Assistir a les activitats en les que intervé el tutor de pràctiques com a professional docent (equips docents, departament, claustre, entrevistes,…) i analitzar conjuntament amb ell les decisions educatives que s’hi adopten.

m) Analitzar la programació didàctica de l’àrea al curs on desenvolupen les pràctiques i fer una proposta de desenvolupament de la unitat didàctica en el Període II de Pràctiques Autònomes.

n) Acordar i implementar amb el professor tutor de pràctiques del centre alguna innovació educativa i didàctica a introduir en la unitat didàctica d’acord amb el projecte educatiu del centre i les necessitats educatives de l’alumnat del grup classe.

o) Recollir i sistematitzar informacions i materials de les activitats abans esmentades i reflexionar críticament sobre el procés realitzat durant el període de pràctiques.

Deixa un comentari